گزارش کارآموزی آشنایی با سازمان ثبت احوال

آشنایی با سازمان ثبت احوال کشور سازمان ثبت احوال کشور سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل میباشد و از لحاظ حقوقی تابع وزارت کشور است و از نظر تصمیمگیری یک سازمان، نتیجه تمرکز محسوب میشود کلیه ادارات ثبت احوال تابع اداره مرکزی بوده و ملزم به رعایت و اعمال قوگزارش کارآموزی آشنایی با سازمان ثبت احوال|40109262|uvq|آشنایی با سازمان ثبت احوال,ثبت ولادت و صدور شناسنامه,خدمات شناسنامه ای
یکی از برترین فایل های قابل دانلود با عنوان گزارش کارآموزی آشنایی با سازمان ثبت احوالآماده دریافت می باشد .

آشنایی با سازمان ثبت احوال کشور

سازمان ثبت احوال کشور سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل می‌باشد و از لحاظ حقوقی تابع وزارت کشور است و از نظر تصمیم‌گیری‌ یک سازمان، نتیجه تمرکز محسوب می‌شود کلیه ادارات ثبت احوال تابع اداره مرکزی بوده و ملزم به رعایت و اعمال قوانین و آئین نامه‌های مصوب در سطح کل کشور می‌باشند. بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده این سازمان بالاترین میزان خدمات را به خود اختصاص داده و بیشترین مراجعه کننده داشته است . با توجه به اهمیت اطلاعات جمعیتی و آمارهای انسانی و به منظور تسهیل در امور مختلفه از جمله آگاهی از تعداد نفوس شهرها و قراء کشور، وضعیت اشتغال مردم، امر مالیات و سربازگیری و به استناد تصویب نامه هیأت وزیران و دستور رئیس الوزراء در تاریخ اول (مهر) 1297 هجری شمسی اداره احصائیه و سجل احوال به عنوان متولی امر ثبت و ضبط وقایع حیاتی چهارگانه در تهران و در وزارت داخله (کشور) تأسیس گردید و خان محیط به عنوان رئیس اداره سجل‌ احوال تهران انتخاب شد.

ابتدا در سال 1304 بعداً در سال 1307 با تصویب قانون سجل احوال توسط مجلس شورای ملی سابق اداره کل آمار و احصائیه ایجاد و رسماً شروع به کار کرد و تا سال 1310 در بیشتر شهرهای بزرگ ایران اقدام به تأسیس شعبه و اداره مستقل و تقسیم حوزه‌ استحفاظی هر اداره به چند حوزه ثبت احوال نمود و برای هر حوزه‌ مأمور مستقل و مختاری را به کار گمارد تا با عزیمت به حوزه‌ مأموریت و مراجعه به مردم نسبت به انجام وظیفه و رسالتی که بر عهده دارند (شناسایی افراد فاقد شناسنامه و تنظیم سند برای آنان و ثبت فوت کسانی که فوت شده‌اند) اقدام نمایند.

در سال 1310 تا 1319 قانون مزبور مورد بازنگری واقع و بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس، اداره کل آمار و احصائیه به دو تشکیلات مجزا تحت عناوین مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور مبدل گردید مرکز آمار به سازمان برنامه و بودجه سابق محلق و سازمان ثبت احوال به عنوان یک سازمان مستقل از توابع وزارت کشور باقی ماند.

در سال 1355 مجدداً قانون ثبت احوال بررسی شد و اصلاحاتی در آن به عمل آمد آخرین بازنگری در قانون ثبت احوال در سال 1363 صورت گرفت و تا کنون قانون به قوت خود باقی است مگر مقررات کیفری آن که به وسیله قانون تخلفات، جرائم و مجازات‌های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه مصوب سال 1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور ضمنی نسخ گردیده است.

در سال‌های بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با توجه به درخواست مردم و ضرورت و نیازی که احساس شد و در اکثر شهرها و بخش‌هایی که فاقد اداره و از استحقاق و امکانات لازم برای ایجاد اداره برخوردار بودند اداره مستقل ثبت احوال و یا نمایندگی ایجاد و راه‌اندازی شد. به نحوی که در حال حاضر بالغ بر 467 اداره مستقل ایجاد شده و در مجموع قریب 500 پیشخوان در سراسر کشور فعال و به امر خدمت رسانی به هموطنان عزیز مشغول است.

نهادها- همشهری آنلاین

ثبت احوال بصورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است .

در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع جهت ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات و... تاسیس ثبت احوال در دستور کار قرارگرفت از این رو در جلسه مورخه 30 آذر سال 1297 شمسی به تصویب هیات وزیران رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دی همان سال در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

تا قبل از سال 1295 ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات براساس اعتقادات مذهبی و سنت های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس از جمله قرآن مجید به عمل می آمد و از افراد متوفی نیز جزء نام و تاریخ وفات آنان که بر روی سنگ قبر ایشان نگاشته می‌شد اثری مشاهده نمی گردید.

با گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه روز افزون شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور، نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی ضرورتی اجتناب ناپذیر می‌نمود. به تدریج فکر تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامه برای اتباع کشور قوت گرفت.

ابتدا سندی مشتمل بر 41 ماده در سال 1297 به تصویب هیات وزیران رسید و اداره ای تحت عنوان اداره سجل احوال در وزارت داخله (کشور) وقت به وجود آمد؛ پس از تشکیل این اداره اولین شناسنامه به شماره 1 در بخش 2 تهران در تاریخ 16 آذر 1297 به نام فاطمه ایرانی صادر گردید.

پس ازاین دوره اولین قانون ثبت احوال مشتمل بر 35 ماده در خرداد سال 1304 در مجلس شورای ملی وقت تصویب شد. براساس این قانون مقرر گردید کلیه اتباع ایرانی در داخل و خارج از کشور باید دارای شناسنامه باشند.

سه سال پس از تصویب اولین قانون ثبت احوال یعنی در سال 1307 قانون جدید ثبت احوال مشتمل بر 16 ماده تصویب گردید.

براساس این قانون وظیفه جمع آوری آمارهای مختلف نیز به اداره سجل احوال محول گردید، به همین جهت نام این اداره نیز به اداره احصائیه و سجل احوال تغییر یافت. از آن تاریخ به تناسب شرایط زمانی تغییر و تحولات بوجود آمده در کشور و با احساس عدم تناسب قوانین موجود با نیازهای جامعه، قانون ثبت احوال نیز به دفعات مورد تجدید نظر، تغییر و اصلاح قرار گرفت.

متعاقباً دراردیبهشت سال 1319 قانون نسبتاً جامع و کاملی مشتمل بر 55 ماده تصویب گردید و پس از آن آئین نامه مربوط به این قانون نیز در همان سال مشتمل بر 131 ماده به تصویب رسید. این قانون به جهت جامعیت نسبی قریب 36 سال پایدار ماند.

پس از گذشت این زمان در تیر ماه 1355 قانون جدید ثبت احوال مشتمل بر 55 ماده به تصویب رسید و سپس به موجب اصلاحیه دی ماه سال 1363 مجلس شورای اسلامی در برخی از مواد اصلاحاتی صورت گرفت و تاکنون نیز این قانون به قوت خود باقی مانده است.

همزمان با تغییر و تصویب قوانین جدید، تشکیلات ثبت احوال نیز کاملتر گردید. این سازمان تا سال 1310 تنها دارای 94 اداره در تهران و شهرستانها بود. در سال 1308 ثبت ولادت و صدور شناسنامه برای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور به سفارتخانه ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور محول شد.

در سال 1337 نیز قسمت آمار از ثبت احوال منفک و تحت عنوان اداره کل آمار عمومی ادامه فعالیت داد. تشکیلات جدید ثبت احوال نیز پس از این جدایی به اداره کل ثبت احوال تغییر نام یافت.

سرانجام با تصویب قانون تقسمات کشوری ادارات استانی و شهرستانی این سازمان نیز گسترش یافت و عنوان آن نیز به سازمان ثبت احوال کشور تغییر یافت.

سازمان ثبت احوال کشور به دلیل دراختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود. ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.

وظایف سازمان ثبت احوال کشور:

آشنایی با سازمان ثبت احوال کشور

سازمان ثبت احوال كشور در حال حاضر به صورت سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل می باشد كه ازلحاظ اداری مالی ، اجرائی، وظایف ومسئولیتهایی كه به عهده دارد بر این استقلال متكی است سازمان مذكور تابع وزارت كشور است و یك سازمان متمركز محسوب می شود كلیه ادارات ثبت احوال تابع اداره مركزی بوده و ملزم به رعایت و اعمال قوانین و آئین نامه های مصوب در سطح كل كشور می باشند. بدلیل حجم خدمات سجلی ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال كشور به آحاد مردم طبق آخرین بررسی ها این سازمان در حال حاضر پر مراجعه ترین سازمان دولتی می باشد

تاریخچه:

در تاریخ اول (مهر) 1297 بنا به تصویب هئیت دولت اداره سجل احوال در وزارت كشور تاسیس شدو از آن تاریخ اولین بار در شهر تهران مامورین شهرداری با تنظیم اسناد و توزیع شناسنامه.بین مردم مبادرت به ثبت وقایع چهارگانه در دفاتر مربوط كردند قانون مصوب24 خرداد 1304 نیز مقرر نمود از تاریخ تاسیس اداره ثبت احوال در هر منطقه تمام اتباع ایران باید شناسنامه بگیرند و بدنبال آن وزارت كشور اداراتی بنام اداره سجل احوال درشهرستانها دایر و شروع به صدور شناسنامه و ثبت وقایع مزبور نمود براساس قانون مصوب خرداد 1307 اداره كل آمار و ثبت احوال بنام اداره كل احصائیه و سجل احوال تابع وزارت كشور تاسیس و مستقلاً شروع بكار نمود بعد از آن نیز در تاریخ 1319 قانون و آئین نامه .تهیه و تدوین و پس از سیر مراحل قانونی به ثبت احوال ابلاغ و با عنوان اداره كل آمار و ثبت احوال تغییر نام یافت. در تیر ماه سال 1355 قانون سازمان ثبت احوال كشور به تصویب رسید و فعالیت ها و شرح وظایف این سازمان در شكلی نوین آغاز و در سال 1363 توسط مجلس شورای اسلامی اصلاحاتی در پاره ای از موارد قانون مذكور به عمل آمد.

ثبت احوال:انتخاب نام خارجی و ترکیبی ناموزون برای فرزندان این آب و خاک اقدامی ضد فرهنگی است

مدیرکل ثبت احوال استان تهران با بیان اینکه برخی از والدین اقدام به انتخاب نامهای خارجی و یا بسیار ناموزون برای فرزندان خود می کنند گفت: نامگذاری بدون درنظر گرفتن معنا و مفهوم و یا لحاظ کردن معیارهای ملی و اسلامی درواقع اقدامی ضد فرهنگی است.

سید "احمد قشمی" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: برخی از والدین پس از تولد فرزندان خود برای آنها نام های ترکیبی ناموزن و یا خارجی بدون معنا و مفهوم ایرانی انتخاب می کنند اما سازمان ثبت احوال به منظور حفظ ریشه های فرهنگی کشور با این اقدام آنها مخالفت کرده و انتخاب نام را مشروط به تایید و صدور مجوزدر کمیته چهار نفره این سازمان می کند.

وی تصریح کرد: انتخاب نام هایی همچون "هلی کیمیا، فاطمه هلینا" و غیره هیچ ارتباطی با اسامی با معنی و مفهوم ایرانی ملی و اسلامی ندارند.
به گفته وی "کمیته چهار نفره تایید اسامی متشکل از دو استاد دانشگاه دارای دکترای ادبیات فارسی و ادبیات عرب و مدیرکل ثبت احوال استان و معاون سجلی این سازمان است.

قشمی تصریح کرد :اسامی غیر متعارف باید برای تایید دراین کمیته موردبررسی قرار گرفته و به تایید نهایی برسد.

قشمی با اشاره به اینکه هر ماه حدود 30 تا 40 پرونده انتخاب نام برای طرح در این کمیته مطرح می شود، اظهار داشت:به طور معمول در 70 درصد موارد، انتخاب اسم به تایید کمیته می رسد ودر30 درصد نیز نامهایی از سوی کمیته به والدین پیشنهاد می شود.

مدیرکل ثبت احوال استان تهران به والدین توصیه کرد: شرایط نامگذاری صحیح برای فرزندان را با مطالعه و دقت درآن رعایت کنند و از استفاده از نامهای بدون معنای و مفهوم و صرفا رایج در فرهنگ بیگانه که ریشه ای درفرهنگ خودی ندارد پرهیز کنند.
وی با بیان اینکه انتخاب نام صحیح برای فرزندان یکی از حقوق آنها بر عهده والدین است گفت:برخی از خانواده اقدام به ترکیب کردن اسامی ایرانی و خارجی به صورت ناموزون می کنند که این درآینده فرد را دچار مشکل هویتی خواهد ساخت .
به گفته قشمی برخی افراد حتی معنای نامی که برای فرزند خود انتخاب می کنند را نمی دانند و پس از آشنایی با این معنا متوجه اشتباه بودن این اقدام می شوند.
وی تاکید کرد: برای تسهیل در انتخاب اسم برای فرزندان کتاب فرهنگ نام در همه ادارات ثبت احوال کشور موجود است و علاوه بر این اقوام ایرانی نیز می توانند اسامی و نام هایی را که در کتب های مختلف مربوط به خود وجود داردرادر صورت داشتن معنی بدون هیچ محدودیتی برای فرزندان خود بر گزینند.

وی با اشاره به اینکه در شش ماهه امسال 103 هزار و 900 واقعه ولادت در استان تهران ثبت شده، گفت: از این تعداد 53 هزار و 388 مولود پسر و 50 هزار و 512 مولود دختر بوده که براین اساس در ازای هر 100 دختر در استان تهران 106 نوزاد پسر متولد شده است.

قشمی با اشاره به رشد 5/3 درصدی ولادت در استان نسبت به شش ماهه اول سال 87 افزود: در هر 24 ساعت در استان تهران 557 نفر متولد می شوند که در این راستا هر ساعت 23 تولد در استان داریم در حالی که هر شبانه روز 157 نفر یا به عبارتی هر ساعت 5/6 نفر در استان تهران فوت می کنند.

درباره سازمان

سازمان ثبت احوال کشور" سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل از لحاظ اداری، مالی، و اجرایی و از حیث تشکیلاتی در دولت وابسته به وزارت کشور است.

این سازمان بصورت متمرکز اداره می شود و کلیه ادارات در سطح کشور تابع ستاد مرکزی بوده و آئین نامه ها و دستور العمل های مصوب ابلاغی را اجرا می نماید. به دلیل گستردگی وظایف قانونی، "سازمان ثبت احوال کشور" در اقصی نقاط کشور به ارائه خدمات مشغول بوده و پر مراجعه ترین سازمان دولتی است.

تاریخچه ثبت احوال به صورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است، در ایران قانون ثبت احوال در جلسه مورخ 20 آذر ماه 1297 هجری شمسی هیات وزیران به تصویب رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دی ماه 1297 در تهران فعالیت خود را آغاز کرد و طی 10 سال در تمام استانها و شهرستانهای بزرگ دایر و فعال شد.

براساس قانون مصوب 20 خرداد 1307 "اداره کل احصائیه و سجل احوال" تابع وزارت کشور تاسیس و بطور مستقل شروع به کار نمود. بعد از آن نیز در سال 1319 با تصویب قانون جدید و تهیه و تدوین آئین نامه مربوطه نام قبلی به "اداره کل آمار و ثبت احوال" تغییر یافت.

در تیر ماه 1355 "سازمان ثبت احوال کشور" با شکل نوین و شرح وظائف معین به تصویب رسیده و آخرین اصلاحات در پاره ای از مواد آن در سال 1363 توسط مجلس شورای اسلامی به عمل آمده است

خدمات شناسنامه ای

ماده 12 قانون ثبت احوال کشور در خصوص ثبت ولادت

ولادت هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند باید بنماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام شود و ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور بمأمور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور کنسولی و یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام می شود

• هر یک از اشخاص زیر می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به اعلام ولادت و اخذ شناسنامه نوزاد اقدام نمایند .

1- پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه.

3- مادر در صورتی که ازدواج او قانونا" به ثبت رسیده باشد.

4- وصی یا قیم یا امین با ارائه مدارک ذیربط.

5- متصدی یا نماینده موسسه ای که طفل به آنجا سپرده شده است.

6 - صاحب واقعه که سن او 18 سال تمام به بالا باشد.

^ بالا

• مدارک مورد نیاز

1- اصل شناسنامه پدر و مادر.

2- گواهی ولادت صادره توسط پزشک یا ماما.

3- فیش بانکی به مبلغ 000‚20 ریال نزد بانک ملی ایران بنام سازمان ثبت احوال کشور.

4- حضور یکی از والدین یا جد پدری و چنانچه ازدواج پدر و مادر طفل به ثبت نرسیده باشد اعلام ولادت و امضاء اسناد متفقاً به عهده پدر و مادر خواهد بود.