ترانسفورماتورهاي قدرت و بررسی سیستم های انتقال و توزیع شبکه های هوایی و ایمنی و کاهش تلفات

فرمت فایل: word تعداد صفحات: 92 مقدمه : خلاصه گزارش : با افزايش روز افزون مصارف برق در بخشهاي مختلف صنعتي، كشاورزي ،خصوصي ، عمومي و خانگي شبكه هاي توزيع نيرو متناسبا گسترش يافته و خصوصا در فاصله زماني بعد از پيروزي انقلاب در راستاي برق رساني به مناطقترانسفورماتورهاي قدرت و بررسی سیستم های انتقال و توزیع شبکه های هوایی و ایمنی و کاهش تلفات|30021028|uvq|ترانسفورماتورهاي قدرت و بررسی سیستم های انتقال و توزیع شبکه های هوایی و ایمنی و کاهش تلفات انرژی در شبکه های توزیع
یکی از برترین فایل های قابل دانلود با عنوان ترانسفورماتورهاي قدرت و بررسی سیستم های انتقال و توزیع شبکه های هوایی و ایمنی و کاهش تلفاتآماده دریافت می باشد .

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 92









مقدمه :





خلاصه گزارش :





با افزايش روز افزون مصارف برق در بخشهاي مختلف صنعتي، كشاورزي ،خصوصي ، عمومي و خانگي شبكه هاي توزيع نيرو متناسبا گسترش يافته و خصوصا در فاصله زماني بعد از پيروزي انقلاب در راستاي برق رساني به مناطق محروم و روستايي رشد و گسترش يافته و شبكه هاي توزيع بسيار سريع و وسيع شده است .



بطوريكه امروزه شبكه هاي توزيع يكي از گسترده ترين شبكه ها و سرويس دهي عموم مردم در سطح كشور مي باشد .



تقريبا در تمام كشورها اعم از روستا شهر خيابان و كوچه هاي پرپيچ و خم مناطق كوهستاني و غيره شبكه هاي توزيع فشار متوسط وفشار ضعيف و نصب ترانسفورماتورها متناسب دام گسترده كه سرمايه گذاري بسيار سنگيني صورت گرفته از اين جهت بايد از مسئولين ودست اندكاران وزارت نيرو وبخش روستايي در حد مسئوليت خودشان براي اين بخش از صنعت برق از ديدگاههاي فني اقتصادي اهميت بيشتري قائل شوند .



بحمدالله امروزه شاهد وجود انرژي برق مطمئن در كشور هستيم و انصافا وزارت نيرو ما را سرافراز كرده است .







مباني نظري و استاندارد های شبكه توزيع





شبكه:



به كليه لوازم ووسائلي گفته مي شودكه نيروي برق از محل توليد



( نيروگاههاي آبي . حرارتي - گازي ) به محل مصرف مي رساند.



به عبارت ديگر حركت جهت دار تنظيم شده الكترونها كه بوسيله مولد ها در محل توليد ايجاد شده بوسيله ها ديها از آن به مركز توزيع انتقال يابد جهت حركت الكترونها در جريان مستقيم



( پيل – انباره – آلمولاتور) از طرف قطب مثبت به طرف منفي است لكين در جريان متناوب چون جاي قطبها با هم عوض مي شود جهت حركت الكترونها تغيير مي يابد .



بنابراين خطوط و تاسيسات انتقال و توزيع را شبكه مي گويند كه خطوط و تاسيسات انتقال را شبكه انتقال و خطوط و تاسيسات توزيع را شبكه توزيع گويند.



از نظر نصب شبكه ها را مي توان به انواع شبكه هاي هوايي و زميني و شبكه ها ي مختلط كه شامل خطوط هوايي و كابلهاي زميني است تقسيم كرد .



شبكه توزيع شامل :



-1شعاعي باز-حلقوي باز



)-2رينگ ( حلقوي- حلقوي بسته



3-شبكه مركب - تا ر عنكبوتي – غربال





از نظر بهر ه برداري از شبكه هاي شعاعي باز آسانتر بوده و از نظر قيمت ارزانتر است شبكه هاي فشار متوسط بيشتر از نوع شعاعي يا حلقوي باز مي باشند در صورتيكه حلقوي هاي بسته از نظر قيمت گرانتر بوده است .



شرايط شبكه :



1- تداوم شبكه :



2- بدون هيچگونه محدوديتي نياز كليه مشتركين را بر آورده مي سازد .



3- ضريب اطمينان شبكه : بايد بالا باشد اولا قطع نشود اگر نياز به قطع بود از محل ديگر تامين شود.



4-اقتصادي بودن شبكه با حداقل سرمايه شبكه مطلوب و با اطمينان داشته باشيم





ج : ترانسفورماتور كه براي تبديل ولتاژ و ارتباط بين شبكه ها با ولتاژ هاي مختلف بكار مي رود .



د: وسائل حفاظت وكليد هاي خودكار



ر : وسائل كنترل خودكار مانند رله هاي مختلف



ز : وسايل اندازه گيري مانند : آمپر متر – ولت متر – كيلو ولت متر وغيره



ژ : وسائل مورد استفاده براي عايق كردن شبكه ها مانند: تيرهاي چوبي – سيماني - فولادي مقره ها











« قسمت اول ترانسفور ماتورهاي قدرت »



شناخت ترانسفورماتور:



ترانسفورماتور وسيله اي است كه انرژي الكتريكي را در يك سيتم جريان متناوب از يك مدار به مدار ديگر انتقال مي دهد و مي تواند ولتاژ كم را به ولتاژ زياد و بالعكس تبديل نمايد ترانسفورماتور امروزه يكي از وسائل لازم و حياتي درسيستم هاي الكتريكي وهمچنين سيستم هادي تبديل انرژي مي باشد و از دو بخش اصلي زير تشكيل مي گردد.



-1 هسته كه از ورقه هاي نازك فولادي ساخته مي شود.



-2دو يا چند سيم كه درترانسفورماتورهاي معمولي باهم رابطه مغناطيسي و در اتوترانسفورماتورها با يكديگر رابطه الكتريكي و مغناطيسي دارند.



3-آن بخش از سيم پيچي كه ازمدار الكتريكي انرژي مي گيرد سيم پيچ اوليه و بخش ديگر كه از آن انرژي گرفته مي شود سيم پيچ ثانويه ناميده مي شود سيم پيچ متصل به مدار با ولتاژ زياد به سيم پيچ فشار قوي ( H .V ) معروف است .



ترانسفورماتوري كه ولتاژ سيم ثانويه اش از ولتاژ اوليه آن كمتر باشد ترانسفور ماتور كاهنده وآنكه ولتاژ ثانويه اش از ولتاژ اوليه بيشتر باشد توانسفورماتور افزاينده ناميده



مي شود .



انواع اصلي ترانسفورماتورها :



1 ترانسفورماتورهاي قدرت براي انتقال و توزيع انرژي الكتريسته



2 ترانسفورماتورهاي قدرت كه براي مقاصد خاصي مثل كوره – يكسو كننده ها واحدهاي جوشكاري بكار مي رود .



3 ترانسفورماتورها جهت تبديل ولتاژ با نسبت كم وراه اندازه موتورهاي اتصالي



4 ترانسفورماتورهايي كه براي تنظيم ولتاژ در شبكه هاي توزيع بكار مي روند.



5 ترانسفورماتورهاي وسائل اندازه گيري





قسمتهاي مختلف ترانسفورماتور:



اگر چه اصول كار تمام ترانسفورماتورهاي ولتاژ يكسان است ولي در ترانسفورماتورهاي بزرگ بعلت ولتاژ بالا و جريان زياد از كار افتادن ترانسفورماتور وجود دارد از اينرو اينگونه تراسفورماتورها به وسائل ايمني مجهز مي گردند و ساختمان آنها پيچيده تر از ترانسفورماتورهاي خشك با قدرت كم مي باشد با بررسي ساختمان ترانسفور ماتورهاي روغني با قدرت زياد ديگر احتياجي به تشريح ترانسفورماتورهاي كوچك نمي باشد .



1-هسته 2-سيم پيچ ها ( بويين 3-مخزن روغن 4-بوشينگ 5-باك و لوله انفجار 6-تاپ چنجر 7-ترمومترها 8-رله بوخهلتس 9-درجه نماي روغن 10-تابلوي مشخصات 11-چرخها 12- شيرهاي مختلف و اشرها 13- لوله هاي ارتباط 14- جعبه كنترل ( فرمان پنكه ها . ترموستات پمپ ورگولاتور15-سيستم خنك كننده رادياتورها . پنكه و غيره.



1-هسته : ترانسفور در حقيقت مدار مسيري ) است كه كمك مي نمايد تا



فلوهاي مغناطيسي بتواند براحتي از هر دو سيم پيچ عبور كنند و آن از ورقه هاي فولادي نورد شده به ضخامت 3% تا 5% ميلمتر ساخته شده و براي كاهش تلفات فوكو تيرها را با عايق وانبش يا يك لایه عايق از يكديگر جدا مي سازند .



2-سيم پيچ ( بوبين ): سيم پيچ ها يك بخش اساسي ترانسفورماتورها بوده و مدار الكتريكي آن را تشكيل مي دهند و يك جسم هادي ( مس ) يا آلومينيوم و عايق تشكيل شده اند معمولا سيم پيچ هادي فشار قوي و فشار ضعيف در روي هسته متحد المركزبوده و سيم پيچ فشار ضعيف روي هسته پيچيده ميشود زيرا بعلت ولتاژ كمتر عايق نمودن آن از هسته آسانتر است .



3- تاپ چنجر : عمل چنجر در حقيقت افزايش يا كاهش شماره دورهاي موثر سيم پيچ ترانسفورماتور مي باشند . روش كنترل ولتاژ در ترانسفورماتورها با قدرت زياد مي باشد .



4-تانک روغن : مخزن روغني است كه هسته و سيم پيچ ها ي تر انسفورماتور در آن قرار مي گيرند ترانسفورماتورهاي روغني تا 40 KA ممكن است فقط داراي تانك با ديواره هاي صاف و بدون وسائل خنك كننده اضافي باشند باك روغن در حقيقت يك طبق فولادي است كه به طور افقي روي تانك نصب مي شود و توسط يك لوله به آن ارتباط مي يابد اين مخزن طوري ساخته شده كه بتواند كف آن را جهت تميز نمودن و رنگ زدن جدا نموده باك ها با روغن و رطوبت ديگر مجهز مي شوند تا بتوان رطوبت هوايي را كه در مخزن به علت كم شدن روغن وجود دارد بر طرف نمود هوا از طريق يك ماده جذب كننده رطوبت بنام سليكاژن عبور مي كند ودر حالت خشك وارد باك ميشود و لوله روغن گرد و خاك را از هوا دور مي نمايد و مواد جذب كننده را از اثرات رطوبت موجود در محيط محافظت مي نمايد .



5-رله بوخهلتس : رله اي است كه در جهت حفاظت در دستگاه هايي كه توسط روغن خنك ميشوند بكار مي روند اين رله در اثر توليد گاز يا هوا در داخل منبع روغن . پايين رفتن سطح روغن از حد مجاز يا جريان شديد بيش از حد مجاز روغن بكار مي افتد و زنگ خطر را بكار مي اندازد ويا اينكه دستگاه به طور مستقيم دستگاه را از برق قطع ميكند رله بوخهلش بسيار دقيق بوده و به محض اتفاق كوچكترين خطايي عمل مينمايد و از وارد آمدن خسارت زياد به دستگاه جلوگيري مي كند .



6-لوله انفجار : در بعضي مواقع امكان دارد رله گازهاي توليد شده در تانك در اثر سوختن در الكتريك ممكن است با فشار زياد تانك را منفجر مجاور باك روغن لوله است مجهز ميباشد ازطريق اين لوله گازها و روغن هاي اضافي به خارج مي ريزند اين لوله بايك ديافراگم شيشه اي كه در اثر فشار زياد مي شكند و از تركيدن جلوگيري مي كند بسته ميشود حفره بالايي اين لوله از طريق يك لوله ديگر به قسمت بالايي باك روغن وصل است تا از تركيدن دهانه لوله انفجار توسط فشار حاصل از افزايش درجه حرارت روغن داخل باك جلوگير ي شود .



7-درجه نماي روغن : چون امكان دارد رله بوس به علل كم شدن روغن رانشان ندهد از اين رو روي تانك روغن داخل تانك را نشان دهدبوخهلتس اين درجه داراي شناوري است كه در اثر كم شدن روغن به حركت در مي آيد و كنتاكي راه مي بند د كه توسط آن زنگ خطر در اتاق كنترل به صدا در مي آيد .



8-چرخ ها : چرخها ي ترانسفورماتورها كه بستگي به وزن ترانسفورماتور و سفارش دريافت شده دارد ممكن است به صورت تك چرخ يا چند چرخ به صورت موازي ساخته مي شود . براي حركت در چرخها معمولا از بلبرينگ هاي مخصوص استفاده ميشود .