پاورپوینت آماده بررسی و نقد معماری مسجد امام اصفهان – بسیار جامع

معروف به مسجد مهديه، مسجد المهدی، مسجد جامع عباسي، مسجد سلطاني جديد، مسجد شاه موقعيت ضلع جنوبي ميدان امام سال تاسيس 1020 هجري (دوره شاه عباس اول) معمار استاد علپاورپوینت آماده بررسی و نقد معماری مسجد امام اصفهان – بسیار جامع|30007259|uvq|پاوپوینت درسی,تحقیق درسی , پاورپوینت آماده بررسی و نقد معماری مسجد امام اصفهان , بسیار جامع ,پاورپوینت آماده
یکی از برترین فایل های قابل دانلود با عنوان پاورپوینت آماده بررسی و نقد معماری مسجد امام اصفهان – بسیار جامعآماده دریافت می باشد .

معروف به مسجد مهديه، مسجد المهدی، مسجد جامع عباسي، مسجد سلطاني جديد، مسجد شاه

موقعيت ضلع جنوبي ميدان امام

سال تاسيس 1020 هجري (دوره شاه عباس اول)

معمار استاد علي اكبر اصفهان و ناظر ساختمان محب علي بيك الله

خطاط عليرضا عباسي، عبدالباقي تبريزي، محمد رضا امامي، محمد صالح امامي



با ظهور دین اسلام و گسترش آن بناهایی برای مراسم نیایش و پرستش خدای یگانه به نام مسجد یا جای سجده بر پا شد. طی تاریخ مسجد غیر از نقش دینی کاربرد های اجتماعی و سیاسی نیز یافت . اولین مسجدی که در زمان پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) ساخته شده بود محل نیایش و رسیدگی به امور مسلمانان گردهمایی ها و تصمیم گیری های اساسی زمان خود بوده اند. بنای مسجد در آن زمان بسیار ساده بود ولی کم کم معماری مساجد روندی تکاملی را پیمود.







اغلب مساجد جهان و همینطور مسجد امام اصفهان به شکل مربع هستند و جان مربع در مقایسه با جان دایره مفهوم زمینی و آسمانی دارد یعنی اگر مربع زمین دایره آسمان و اگر مربع فر ، دایره عرش می باشد.مربع کران مند ولی دایره بی کران می باشد. پلان این مسجد چون واقع در روی زمین است از مرجع شروع می شود که همه مفاهیم زمینی را دارد. به مراتب که از سطح زمین بالا می رود این فیل گوش ها نقش های دیگری بازی کرده و مرجع را به چند ضلعی و بعد دایره تبدیل می کنند که معنای آسمانی داد. گنبد که البته کرده کامل نیست در انتها به نقطه ختم می شود . نقطه که در فرازین گنبد است نشانه خدا و توحید که انتهای اعتقاد همه ما می باشد است وهمچنین تمام نقوشی که روی دیوار ها و در بسط های مسجد است از تغییر شکل قوس دایره ایی شکل قبل از اسلام که ساسانیان می باشند و تبدیل آن به جناقی تشکیل شده اند. این اشکال از پایین که شروع شده و به بالا می روند در نقطه فرازین به یک نقطه واحد ختم می شوند . همه اجزا مسجد ، ریز و درشت نقوش گرچه در برابر عظمت بنا ناچیز بوده ولی یک ملودی یکنواختی را تلاوت می کنند و در فرازین به یک نقطه همان پروردگار منتهی میشوند.